Patujolo:
Di buku Rom ponggol 1-11, bahat do dipikirkon apostel
Paulus, jana dibaritahon masalah-masalah dogmatika (=pangajaran Kristen na polin). Tapi di ponggol 12 on diuluhon jana
ditogihon ia do parlagutan Rom anso mangkarejohon pangajarannia i. Sude parenta na mangamudihon parlagutan i
diusahoon ia do manuju tu sada ajakan dohot arop ni roha, halak na porsaya bisa
do mulai mancuba anso mangolu marhombar dohot halak na humaliang na, jana anso
tongtong manghangoluhon hasintongan hata ni Tuhan. Sian turpuk jamita on,
tarboto do bahaso keadaan kota Rom na so mandukung tu parngoluon ni angka halak
na posaya tu Jesus di si. Bahkan adong indikasi bahaso bahat halak Kristen
diperlakuhon inda wajar jana inda adil, basa ma muse ay.12-15, huhut pamanat
ay. 17-21.
Dibagasan situasi hamaolon na tarjadi tu halak Kristen, gabe dipodahon si Paulus ma, anso martahan
halahi dibagasan haporsayaan na sintong tu Kristus, jana tongtong manghaholongi
halak na asing. Marsihaholongan ma na sada tu na asing. Maksudnia ima, holong nada hum pandohan hata
sajo, tapi manghangoluhon dohot mangkarejohon na, gabe tujuan na lobi ponting.
Adong do 2
hal na diparjuangkon si Paulus:
Na porjolo, ngolu na adong di parlagutan i sandiri. Diarop rohania do
anso marsihaholongan nasida, marsipasangapan di angka pambaenan na denggan,
mangurupi halak na marhahurangan, mangalehen inganan di halak napaisolat na mamorluhon,
bisa gabe inganan manompang (sonang ma
roha manjagit haroro ni halak tu bagas na), saroha sapikiran, tongtong ma
martangiang, jana melayani Tuhan.
Na paduahon, ngolu na marhadomuan tu na marmasyarakat dohot halak na
adong di sakitar na. Dipodahon apostel i do anso sobar muda ro hasusaan ni
ngolu, mamasumasu halak namarpanghaciti,
jana ulang mamburai, ulang mamaloskon hajahatan dohot hajahatan, manghaholongi
musu dohot pambaenan.
Bahat do halak na so lomo roha na mida halak Kristen hara ni
angka pambaenan si songoni. Bisa dohonon, angkon do dipatuduhon halak Kristen
di ngolu na, bahaso ia porsaya di Tuhan, baru pe ligion jana botoon na, Tuhan mambaen
gabe maruba ngolunia. Di son ma payak ni arop ni roha ni si Paulus bahaso
halahi gabe pasupasu tu halak na asing, jana padaohon ngolu anso ulang
mambaloskon hajahatan dohot hajahatan. Disosoi ia do anso parlagutan i mangalo
halak na so lomo roha na mida halak Kristen, dohot cara mambaen angka na
denggan jana marpupu patuduhon pambaenan na denggan i.
Di halak na porsayai porlu do adong inisiatif aktif anso
adong hadameon, apa lagi anso gabe marpangunsandean ma angka na so lomo roha na
tu halak Kristen, gabe marsigantung jana manjagit ma di angka haputusan ni
halahi. Hara ni ima, marpambaenan na denggan tu sude halak jana nada mardia
imbar, gabe ciri ngolu ni na porsaya tu Tuhan Jesus.
Hatorangan:
Ay. 17, ulang ma baloskon na jat tu na jat
Pandohan na
umum, na denggan do bahenon laho mambaloskon angka na jat. Jana madung gabe
bagian poda na dipateankon do i tu bangson ta di Indonesia sebagai “nilai-nilai luhur bangsa”. I ma tanda na
bangsonta bangso na marugamo jana bangso beradab na membudayahon angka na
denggan. “Air susu jangan di balas dengan
air tuba”, sada hata mutiha na sangat terjaga anso adong ngolu na dame tu
angka ragam na adong di negaranta sebagai bangsa na godang na manjagahon
parbedaan na adong; ugamo, bahasa, adat, warna kulit, suku, dohot angka na
asingi do pe. Sebagai halak Kristen,
nada pola pemahaman na asing i, hara na muloi do hita sian na menek madung
diajarkon do holong, jana anso angka na denggan diparayak di ngolu on, patudos
2 Tim. 3: 15-17.
Semangat
ngolu partondion ni halak Kristen na parjolo i pe, anso gabe maduma ngolu na
laing songoni do. Jabat do muncul prinsip ngolu na mandok “non multa shed multum”, na bahat i belum tentu denggan-tapi na
denggan i bahat sajo do pe. Angka na denggan madung diparmudarkon ha-Kristenon
sian na jolo. Par-Masmur pe muda diramoti pangokuan na tu Tuhan, sai tongtong do
manyoarahon, paradehon angka na denggan tu angka na manangihon, anso marsangap
Tuhan na ni somba ni halak Israel. Anso bangso na sian habincaran lopus tu
hasunduton, sian utara tu dangsina ro tu Jerusalem, patuduhon pambaenan na
denggan sebagai tanda holong ni Tuhan manongtong ro di salolotnilolot nadung
lalu tu halahi jana manghangoluhonsa, Msm. 145: 9; Gal. 6: 10. Hara ni i ma porlu disoarahon sada tanda ngolu
ni halak na porsaya laho mangadope ragam ni na masa na so denggan, marpambaenan
nadenggan ma di parayak anso gabe pasupasu ngolu on tu na asing.
Ay. 18, ngolu na dame tu sasude na
Pambaenan
na denggan cenderung do jana pasti bisa mangamudihon, anso angka na jat nada
menggerogoti situasi dohot keadaan ni ngolu hara ni angka parbedaan. Parbedaan,
jumojjot do mambaen tarjadi parsalisian, porang, teror, hagunturon, hakorason, pambaenan
na so adil, pangayahion, parmusuon, hotel (hosom, olat, teal, elat, late),
gutgut, jana madung gabe virus na maol situtu sibanterason. Sude pangalaho hara
ni parbedaan na di ginjang, madung dimasuhi virus on di halak Kristen manurut
turpuk on. Hara ni ima, marporang do tondinta anso patuduhon pambaenan na
denggan anso gabe jumpangan ngolu na mardame. “Civic pacem para bellum”, ninna hatiha i, sanga ise na marhagiot
adong dame-angkon rade do masuk tu porang. Porang na ni karejohon saonnari, ima
mangalo hagiot ni sibuk na so manongtong, tapi tondi na tongtong parayakhon na
denggan goaron ma halahi gabe dakdanak ni Debata si oban dame, Mat. 5: 9.
Sebagai dakdanak ni Debata anso gabe pasupasu ngolu na tu sude halak, mardame
ma ngolu na nian tu sude halak, anso ulang hona uhum ia di ari sogot.
Ay. 19-20, ulang mambaen pambaloson, angke Tuhan do nampuna
ari pambaloson i
Mambaloskon
aha na dibaen ni dongan sanga na nibaen musu, angka na jat tu dirinta, sanga na
beha pe pasti do tubu di roha giot mabaloskon i. Ninna roha jat na dibaen tu
hita, angkon laing na jat do baloskonon. Na denggan na dibaen tu hita pasti do
laing na denggan baenon balos ni i. Sanga adong muse do kemungkinan na,
nadenggan na dibaen jolma tu hita bisa sabalikna na jat ro balos na. Jarang, bahkan
hampir nada adong na jat dibaen halak tu hita, gabe na denggan ro balos na.
Pambaenan na homogen (nasarupa) dohot
na heterogen (namarbeda) sebagai
sebab akibat, madung gabe hataridaan ni alus manang alasan, bagian sian angka pambaenan na tarjadi di ngolu
on. Nang pe satutuna adong do patik sanga norma na mangatur dohot na
mangevaluasi sude pambaenan na denggan sanga pe pambaenan na jat. On ma gaya
hidup, ngolu ni jolma na so sian satutuna dope manjagit holong ni Kristus.
Seolah-olah jolma sebagai mandataris ni Debata di portibi on, adong do hak na
mambaen pambalosan. Uhum alam marlaku. Uhum “homo homini lopus” (ise na gogo ia ma na gabe markuaso)
diparaktekkon. Jamita on paingothon hita
sebagai halak na porsaya, nada songon i. Halak nadung dohot masuk dibagasan
holong ni Kristus, nada adong hak ni jolma mambaen pamboloson. Tuhan do nampuna
pamboloson di sude angka pambaenan na denggan sanga na jat. Taparrohahon jana
tabege do liturgi di hatiha mananom na mate, “... mangihut tu halahi do na
binaen ni halahi”, na denggan sanga na jat uju di ngolu na paima ro ari na
godang i, Hal. 14: 13.
Ay. 21, taluhon ma na jat markite hadengganan
Pambaenan
na bertolak belakang di sapanjang sejarah ni hajolmaon, dung madabu jolma tu
bagasan dosa sai tongtong do i tarida gabe “seni
hidup” na angkon diramoti. Na denggan alo na na jat, lambok alo na kasar,
godang alo na menek, sonang alo na marungkil, pistar alo na oto, lomlom alo na bontar,
tigor alo na pelgok, sehat alo na sahit, gincat alo na toruk, tondi alo na
daging sanga sibuk, bonar alo na sala, porsaya alo na kafir, ngolu alo na mate,
jana bahat sun do pe di si. Seni ngolu sanga dinamika na tarjadi di ngolunta pe
nada luput sian angka paraloan, hara ni na saling bertolak belakang. Giot ni
roha nian baenon ma na denggan tu halak indu, tapi gabe sala di roha na deba.
Dirippu do parlaboan hape gabe hamamago. Hagiot ni na marsuru mambaen angka na
denggan sian Tuhan do ro panggora ni i anso takarejohon. Muda pe sala di roha
ni jolma na marnida na denggan na tapatupa tu na asing i, pupuon ta do mambaen
angka na denggan i. Sarupa do i tu halak na sai mangkritik angka na denggan
hita karejohon, hara ni na so bisa do ia mambaen songon na takarejohon i, na
sai marnida na denggan sebagai hal na relatif. Turpuk jamita on mandok angkon
taluhonon ma na jat markite angka na denggan. Jadi nada relatif. Na denggan di
au belum tentu denggan tu halahan. Tapi na denggan di Tuhan na takarejohon
angke ido hagiotNia, mutlak, absolut, jana i do na denggan sebagai halak na
porsaya, patudos ma Gal. 6: 10.
Hahonaan na:
Ngolu on tu
halak na porsaya nada secara kebetulan adong. Ngolu on na dilehen Tuhan do
sebagai selehenlehen (anugerah) tu
hita songon dia na nibaritahon di Bibel i. Ragam ni angka na denggan
dipabotohon do tu hita anso taparayak ma mangkarejohon na.
“Denggan” ima impola ni ngolu na dipatongon
Tuhan tu na nitompaNia. Pola do didok Ia di Pamungkaan 1: 31, “sun ma dengganna sude na i diida Debata”.
Harana hadengganan do puncak ni panompaon ni Tuhan di jolma, gabe dilehen ma tu jolma
karakter na khusus sian angka na nitompaNia na asing i, markhite hasagambaran
tu Debata dohot tudos tu pangalahoNa. Astuan na, aha na di parhagiot ni Debata
di portibi na nitompaNia on, angkon tulus ma hombar tu hagiotNia. Tapi angka na sabalikna do na
tarjadi.
Laing dibaritahon muse do nian ragam ni angka hajahatan, ima
na parohon uhuman. Ingot ma barita ni si Kain, si Akhan, Nimrod, jolma hatiha
masa ni si Noak, Huta Sodom dohot Gomora, Raja Saul, Daud, Ananias dohot
Saphira, na mora na so parduli tu si Lazarus, pambaenan ni halak Jahudi tu
Jesus, jana bahat do pe di Buku na Badia i.
Di bagasan praktek ngolu siganup ari tarida ma parngoluon
on gabe karakter ngolu na nyato i ma: ”parayak ma mambaen na denggan jana ulang
mambaen na jahat” saurdot dohot hagiot ni Tuhan. Mulak tu Tuhan mangihutkon parentaNia marpambaenan na
denggan, nada hum hata na tinggal janji i, tapi angkon parayahon
do i gabe sada pambaenan na denggan tu hagiot ni Tuhan laho manghagigihon na
jahat. Jana disi ma botoon ni halak na porsayai hapastian ni Tuhan namanjanjihon “mangolu ma hamu”. Marpambaenan na
denggan on bisa muse do songon klise, hatahata na hum bolus sambing napatabotabo simanangi, tapi dipaudut do
dohot “hajongjonghon hamu ma na tigor,
anso dapotan ibo ni roha ni Tuhan na mambaen dapotan ngolu, ligi Am. 5: 14-15.
Antong biasi Tuhan mangijinkon marragam
hajahatan, sanga mungkin
do Tuhan mangijinkon hajahatan na marragam i
tarjadi? Sanggup dope hita mangatasi hajahatan moral na dipudian ni ari on mur borat
jana ganas songon sahit kanker na mangararati na tu ujungna hamatean ?
Dipangokuon ni halak Kristen, porsaya do hita Tuhan do na manjadihon, mamaliaro, manjagahon jana
mangatur portibion (Conservatio). Tuhan padiarhon
adong hajahatan, harana Ia do
na manguhumi dosa. Ima mambaen disosoi do halak na porsaya i anso
parayakhon na denggan.
Ima na mambaen anso
sai tongtong do hita diajari martangiang, “tulus
ma lomo ni rohaMu songon di Banua Ginjang songoni muse di tano on”. Banua Ginjang i
nada tarpapinda hita di tano on, tapi anso tulus si songon i di tano on, karejohon ma na denggan jana parayak
ma hatigoran. Sobok dohot on laing diajari do jolma i ditangiang na anso “sesa ma dosa nami songon hami manyesa dosa ni dongan nami na mardosa di
hami”, na
marastuan
diparhagiot Tuhan do anso mangolu jolma i sasuai dohot hatiha “ibo ni roha” na sian Ia. Antong mulak ma hita tu
Tuhan anso mangolu hita. Manghaholongi na denggan jana manghajongjongkon na
tigor, gabe sada jaminan dihaporsayaanta do i laho mandalankon “Patik Raya” na
sian Tuhan, manghaholongi Tuhan sian na
sa roha, gogo dohot ateate, songon i manghaholongi dongan tudos tu diri sandiri. Basa Pang. 6: 5-6; Mat. 22: 37-39.
Nada adong guna na mambaloskon sada pambaenan na tarjadi tu
pambaenan na sarupa, songon i muse do muda marpupu mambaen na denggan ditaluhon
ma hajahatan. Ido bukti dame, syalom nadung ro tu portibion, anso sebagai
dakdanak ni Debata kehadiran ni na porsayai gabe sioban dame. Sanga di
jamitanta Minggu Trinitatis on di dok, anso pasupasu ma hita tu sasude na, jana
dibagasan sasudena. Tahangoluhon ma HataNai gabe tongtong ma marpambaenan na
denggan, angka na jat i pe mandao jana mandipur manjalahi sitondongon na.
Pangarimpunan:
Na denggan di Tuhan ima habonaran na
mutlak, tapi habonaran di jolma belum tentu, bisa do gabe relatif sifatna. Bisa do
bonar di jolma tapi sala di Tuhan. Isarana, na bonar jana denggan dongan ni
panangko angkon laing panangko do, na denggan di parkarosuan angkon laing
dongan na markarosuan do, na bonar jana denggan di pargabus angkon laing
pargabus do,
na denggan di koruptor dongan na angkon laing koruptor do, dohot tahe disude
sisi hajahatan ni jolma i. Gabe pangalaho na marhuria (kejahatan berjemaah) do angka na jat i,
muda di padiardiar. Habonaran ni parjahat nada adong kompromi ni i di Tuhan.
Hara ni i dingolu haKaristenon nada bisa
dohonon adong do sitiruon sian si bolis,
ima “haringgasonnai”, manopot jolma,
tapi mambaen na jahat do. Ari pambaloson sian Tuhan marlaku jana pasti do tarjadi.
Muda sonang roha jana marhaluaan hara ni Tuhan, aha ma he na
so tarkarejohon hita?. Aha na angkon takarejohon pasti do angkon maradopan
dohot pambaenan na jahat dohot sihagigian. Tapi nada padiaron pamikiran dohot
parngoluan na songon i markuaso dibagasan ngolunta, harana on do na sering
mambaen jolma martindak nada tigor, hakorason, mamisat angka jolma na asing, jana mandao sian
angka pambaenan na denggan.
Tanggal 10 Nopember Minggu sadari on dirayahon bangsonta do
gabe “Hari Pahlawan”, ima anso takarejohon ma angka na denggan na pasonang
rohanta, pasonang donganta, pasonang lingkunganta, angke di si ma adong
hadameon. Madung marlojaloja hita mamorangi sandok hajahatan, penjajahan,
ketertindasan, bahat korban di arta, hosa dohot hatiha, saonnari hatiha na ma
tataluhon bentuk-bentuk hajahatan dinamangkarejohon na denggan i. Talu do na
jat dibaen na denggan.
Tahaporluhon do ngolu na dame, songon dia ma hita
mardame tu dongan jolma, dohot Tuhan, dohot diri sandiri. Sasudena i bisa
tarjadi jana jagitonta markite Tuhan dohot HataNa na gabe Aer Ni Loba Na Mijur
Sian Surgo.
Mare ma hita mangido pangurupion ni
Tuhan anso dilehen bisuk na sian ginjang i, dibagasan manguhal arti ngolu dohot
hangoluan
na adong diparngoluan na denggan, marayak tu tujuan ni
ngolu na polin laho manuju dalan ngolu na di bagasan Tuhan. Antong hagigihon
hamu ma na jahat, haholongi hamu ma na denggan, jana hajongjongkon hamu ma na
tigor, basa
Am.5: 15. Taparayak ma angka na denggan, jana
marpupu marpambaenan na denggan i, jana taamenkon ma, nada talu na denggan
baenon ni na jat.
A
m e n
Pdt. B.M. Siregar
Tidak ada komentar:
Posting Komentar