Kamis, 12 Maret 2015

Bacaan Minggu, 31 Mei 2015: Wahyu 4:1-11



MAHULIGIN DEBATA
Halumbaan 4:1-11




PATUJOLO
T
aon 90-98 M dibagasan hamaolon do halak naporsaya. Kaisar Romawi manontuhon sada aturan namansai kejam ima anso marsomba tu sia dohot tu dewa-dewa na disomba nia, muda inda ra mangihutkon parenta i bunuon ma i. Di hatihai dipake Debata do si Johanes, ima na gabe panurirang. Si Johanes ima sada rasul namanaon parhancitan hara ni kekejaman ni kekaisaran Romawi, tapi diginjang ni sude na ditaon nia i tongtong do Debata mandongani ngolu nia. Dipataridahon Debata do diriNa tu sia.

HATORANGAN
Naparjolo di halumbaoan pasal 4 on dipatorang si Johanes do ima pangaliginan nia dohot parnibegean nia taringot tu sada habangsa. Tarbuka pintu dibanua ginjang jana dibege ia ma hata namandok: "manaek ma ho tuson jana patidahononku ma tu ho sanga aha nagiot tulus dung salpu on".

Dibagasan bahasa Indonesia habangsa diterjemahkon dohot takhta. Takhta ima sada simbol namanggambarkon kedudukan sangape kekuasaaan. Dibagasan hata Yunani tahta diartihon dohot hata 'tronos'. Tronos dikitab Wahyu tarida 47 kali, pengertianna inda holan mangacu tu takhta ni Debata tetapi dohot muse do mengacu tu tahta ni si bolis (Pasal 2:13).

Hataridaan ni habangsa na di tuliskon di ayat 2 dipatorang adong sahalak najuguk di si. Na dipatorang taringot tu najuguk i ima bohina marsinondang songon intan Jaspis dohot sardes. Intan Jaspis ima batu namararga, biasana dipake angka dadaboru dohot digadis jana arga do i. Nada didokkon sanga ise nadihabangsa i, tapi digombarkon muse do nadihaliangi halibutongan songon zamrud do habangsa i.

Natarida sian na dipaorang nisi Johannes ima taringot tu keindahan ni Tuhan dohot hamuliaon ni Tuhan. Di Jerusalem baru dihatai do taringot tu intan Jaspis; dihatiha nadipajojor si Johanes hajegeson ni Jerusalem didokkon ia"marsilo-silo do kota i idaon songon batu simata naum jeges, songon batu simata jaspis ias songon kristal. (Halumbaan 21:11). Sinondang i marsilo-silo mamancarkon warna na jeges, ima sada tudosan namanggambarkon hajegeson ni hamuliaon ni Tuhan. Hajegeson i ima sinondang naso bisa dijonohi harana sian Tuhan do i, nada sahalakpe na tola mangaliginsa (1 Timoteus 6:16). Tapi harupe songoni dilehen Debata do asi ni rohana namarhataridaan ma i marhite simbol halibutongan namanghaliangi habangsa i namaratusan ma i asi ni roha.

Dipabotohon muse habangsa i dihaliangi dua pulu opat habangsa martingko manghaliangi habangsa i jana juguk do dua pulu opat angka pangituai marpakean na bontar jana martuku sere. Halak namartuku sere biasana ima halak na monang, harana tuku sangape mahkota sangape 'stephanoi' dilehen tu halak na dung monang do i. Posisi parjuguk ni angka pangitua i menggambarkan kehormatan, ketenangan dan kepuasan. Tarlumobi ma i pataridahon hubungan na jonok tunampuna habangsa i. Songon angka nadipamonang ni Dabata do angka pangitua i, tarbaen halahi juguk manghaliangi habangsa i.

Dibalik nihataridaan ni hajegeson ni habangsa i di ida si Johanes muse do mangaronggur habangsa i jana marsinondang songon sinondang ni hilap namarnyala-nyala. Hataridaon najorbut di paadop tu angka naporsaya songon sada hataridaan ni hadaulaton ni parkarejoan ni Debata na maol antusan ni jolma namangsahon angka pikiranna; adong najeges, adong najorbut.

Hataridaan ni Tondi Parbadia na pitu i, dipajojor ima namaringanan di jolo ni ni habangsa i. Hataridaan ni Tondi i ima mengacu tu kesempurnaan dohot tu pemenuhan ni sude parkarejoan ni tondi i. Adong muse do tarsongon laut sorminan maringanan muse do i di jolo ni habangsa i, lan songon kristal. Disuratkon sahalak napistar do taringot tu pangantusion tu laut sorminanon, ima keadaan namanggambarkon sada perubahan; ngolu ni halak naporsava namangadopi hamaolon dibaen Debata gabe gok dohot hadameon dohot hasonangan.

Dipatorang muse taringot tu pangalaho ni opat mahluk humaliang habangsa na ditonga-tonga i, Na menarik ima pangoloionna dohot pamujionna tu Debata. Nada ra mantak arian dohot borngin marende i, mangendehon habadiaon ni Debata dohot angka ende napasangapkon Debata. Nada holan mahluk naopat i napatuduhon sikap namarpangoloi tu Debata tapi dipatorang muse do taringot tu pangitua i na 24 halak i, namamayakkon tuku nihalahi dijolo ni habangsa i.

PANUTUP
Angkon ta antusi do sasude na di ida ni si Johanes ima dibagasan Tondi, dungi dipajojor ia dibagasan bahasa ni jolma, harani i do umbaen nabahat taida angka simbol-simbol dohot bahasa hiasan. Na di ida ni si Johannes ima habangsa ni Debata na gok hasangapon dohot hamuliaon na dipadop dohot uhuman dohot asi ni roha ni Debata. Na siingotonta ima bahaso saluhutna na masa i di ida ia dibagasan pandonganion ni Tondi Parbadia. Tontu na gabe prasyarat anso didongani Tondi hita ima angkon mangolu dibagasan habadiaon dohot marpangoloion tu Debata. Ra tahalungunkon do marnida habangsa ni Debata, hara ni ima dipangido tu hita anso songon 4 mahluk na humaliang habangsa i dohot 24 pangituai i. Talehen ngolunta arian dohot borngin mamuji pasangaphon Debata dibagasan ias ni roha. Tutu do adong do habangsa i, atong rap ma hita parade roha, pikiran dohot pamatang dinalao mangaligi i sasudena. Amen

Pdt. Take Sister Harianja, S.Th
Pendeta Resort Simanosor
widgeo.net

Khotbah Minggu, 31 Mei 2015: Yesaya 6:1-8



MAHULIGIN DEBATA
Yesaya 6:1-8

Minggu, 31 Mei 2015
Minggu Trinitatis (Minggu UEM)




I.              PATUJOLO
M
arragam do cara ni Debata dinalaho patuduhon HadirionNa dohot pasahatkon angka sangkap ni rohaNa tu jolma na ditompaNa i. Tangkas do i hita ligi marhite ngolu ni angka nadipake Debata gabe panurirangNa. Adong do na dipio Debata hatiha marmahan, contohna Si Musa. Ro do Debata tu si Musa patuduhon diriNa melalui api jana disima dipio Debata si Musa di nalaho paboahon na giot paluaon ni Debatama bangso Israel sian tano Mesir (Haruruar 3:1-22). Hatiha disaba ro do Debata tu si Elisa marhite si Elia laho mamio si Elisa na gabe sada panuriang (1 Raja-raja 19:19-21). Tu Bangso Israel dipatudohon Debata do diriNa marhite tiang ombun dohot tiang api (Haruruar 13:17-22). Tu si Jesaya, dipatuduhon Debata do DiriNa marhite serafim namarjilam songon api.

II.           HATORANGAN
A.            Partingkian di pamion ni si Jesaya
Si Jesaya ima halak Jehuda, markarejo do ia songon sada naposo ni Debata hira-hira 40 taon lolotna. Dimulai ma i sian masa akhir ngolu ni Raja Usia sampai tu pemerintahan ni Raja Yotam, Ahas dohot si Hiska. Menurut Sejarah bangsa Israel Raja Usia marujung ngolu ima di taon 740 SM. Sada bukti sejarah do on namandukung taringot tu peristiwa ni pamioon ni Debata tu si Jesaya bahaso na tutu terjadi ima di taon 740 SM.

B.            Pangkobasion tu si Jesaya
Dipatuduhon Tuhan DiriNa
Dinalaho patuluskon sangkap na godang i ima paturehon ngolu ni Bangso Israel dijalahi Debata do halak na ra gabe naposoNa. Dipatuduhon ia do diriNa tu si Jesaya. Di na diligi ni si Jesaya Tuhan, dipajojor ia partondingna;" juguk do Ia diginjang ni habangsaNia na gincat jana marmulia. Di gohi ujung ni jubaNia i do bagas na badia i. Jongjong do humaliang angka serafim namarjilam songon api namarhabong onom be (ayat 2). Ima sada gombaran ni habangsa na so tarpatudos tu habangsa na adong diportibion. Harana na mangarajai ima Debata Nabadia. Debata tarsirang do sian jolma harani dosa, harupe songoni nada dipadiar Debata jolma i, sangape harana marsirang Debata sian jolma i gabe roha-roha ni jolma i mambaen angka na so pade. Justru habadiaon ni Debata i do namambaen jolma i tarpabadia. Nabadia, nasangap jana marmulia do TUHAN ima na di ida si Jesaya taringot tu hadirion ni Debata.

Molo tapatangkas taringot tu kerajaan nadipimpin ni Raja Usia ima hatiha masa ningoluna tangkas do i dipanatapan ni si Jesaya bahaso kerajaan i gok hamuliaon dohot hasangapon, tapi dihatiha Raja Usia marujung ngolu tinggal do sudena i. Gabe marpanandaion ma si Jesaya hamuliaon niportibi marujung do i tapi hamuliaon ni Debata hot do salolotlolotna. Dipatangkas do i tu si Jesaya marhite-hite namarsipioan serafim i namandok:" nabadia, nabadia nabadia do TUHAN na Markuaso i, di gohi hamuliaon Nia do portibion".

Ditanda si Jesaya dirina
Sasudena na dung diligi si Jesaya ima taringot tu Debata digombaran Nabadia i, na juguk di tahta nagincat jana marmulia, jubaNa manggohi bagas nabadia, serafim manjago tahta i huhut manyomba Debata ima namambaen si Jesaya gabe sadar bahaso dirina ima jolma pardosa na tinggal di tonga-tonga ni bangso pardosa. Disadari si Jesaya do ringkot ni asi ni roha nara mangumpi ia harana madung di ligi ia Debata ima Debata Namarkuaso i. Manigor ditanda ia do dirinia. jolma pardosa do ia marhite-hite sude Tu si Jesaya. dipatuduhon Debata do DiriNa marhite serafim namarjilam songon api.

Tangkas asi ni roha ni Debata di si Jesaya, tutu do i muda dibagasan dosa ngolu niba gabe magopo do ngolu niba i, angke upa ni dosa ima hamatean (Roma 6:23). Ro do sahalak sian serafim i maroban banggar na dibuat sian langgatan i jana dipadaiskon do banggar i tu bibir ni si Jesaya nagabe songon sada hataridaan na dung disesa Debata hasalaan dohot sude dosa nia.

Ngolu ni bangso Israel pe tangkas di dipangaliginan ni si Jesaya na gok dohot dosa. Nada badia be bangso nadipili ni Debata i. Inda hara na so mayomba Debata halahi umbaen namardosa, harana sasude taringot tu aturan i dipatupa halahi do i. Tapi harana so ra do halahi mambege hata ni Debata (Yesaya 6:8-10). Tangkas do hagiot ni Debata tu bangso Israel ima hataridaan ni ngolu songon sada bangso nadung dipabadia Debata marhite pangalaho (Yes 1:16-17) Unsur-unsur ni ni ibadah tanpa pangoloion tu Debata nada adong arti ni i (Yesaya 1:11-15), gabe sisoada do i.

Disadari si Jesaya do uhuman nada mambaen muba roha ni bangso i, hara ni ima gabe murtangkasma disia sangkap ni Debata ima nagiot paubahon ngolu ni bangso na i. Sangkap ni Debata ima aso muba bangso i marhite roha namarpangoloion tu Debata, mananda diri jolma nadung mardosa dohot ra manjagit haluaon na sian Debata ima nagabe landasan utama dibarita nagiot sipasahaton nisi Jesaya tu bangso i.

Si Jesaya mangoloi Tuhan
Dung dipabadia Debata si Jesaya dibege ia ma sora ni Tuhan namandok: " Ise do sisuruonKu? Ise do na gabe sioban barita sian hita?. On ma sapa-sapa namangharingkotkon ketulusan dohot keiklasan ni roha. Nada na so bisa Debata marsuru si Jesaya tapi dipangido Debata ulang ma nian hara ni na disuru ni Debata, tapi adongma nian roha namangharingkotkon napaturehon ngolu ni bangso i. Ima songon sada bentuk tanggungjawab bahaso songon sada utusan na maroban barita angkon marroha nadenggan ma ia. Molo dibahasa Indonesia didok namarintegritas. Nada holan mandongkon tapi pardalanan ni ngoluna manjadi barita nauli. Disapa-sapa ni Debata tangkas do alus ni si Jesaya namandok.," Dison do au, suru ma au. Ima sada alus napatudohon roha siap dohot marpangoloion.

III.        PANUTUP
Bahatdo ngolu ni jolma dibagasan dosa. Marminggu do nian dohot ringgas tu punguan tapi kosong do molo pangoloionna taringot tu namangkangoluhon hata ni Debata. Gabe adong ma istilah-istilah namandok Kristen 'Tomat' (Minggu Tobat, senin-sabtu Kumat), adong Istilah Kristen Martiul (Marminggu tingki ulaon; ulaon Pandidion, malua, pasu-pasu marbagas dll). Sarupa dohot sapa-sapa na tu si Jesaya:"Jotjot do satutuna disapai Debata hita; "Ise do si suruonKu? Ise do nagabe sioaban barita sian hita?. Dipatangkas Debata tu hita: ise do na ra paturehon angka Kristen na songoni?

Tabege do sapa-sapai tapi jotjot do alusta mandok:"Di son do au Tuhan, tapi utusma na asing,"ima marhite pambaenan tadongkon inda sanggup au paturehon huria i, na asing ma. Taelakkon sangkap ni Debata dingolunta dohot angka dongantta marhite pambahenanta. Hape Debata Nabadia i marsangkap mambaen angka nadenggan di ngolunta. Ra do Ia patuduhon dirina tu hita harupe jolma pardosa hita. Badia do Debatama jana marmulia. Tangkas do i tarida dingolu ni si Jesaya. Nada holan Debata na badia tapi dipabadia ia do hita sude jolma. Hara ni ima molo ro sapa-sapa ni Debata rap alusima songon alus ni si Jesaya:" Dison do au Tuhan, suru ma au"

Pdt. Take Sister Harianja, S.Th
Pendeta Resort Simanosor
widgeo.net

Bacaan Alkitab Senin, 25 Mei 2015: Mazmur 51:12-13



HATI YANG SIAP DIBENTUK
Mazmur 51:12-13
Minggu, 25 Mei 2015




PENDAHULUAN

Bagaikan bejana siap dibentuk
demikian hidupku di tanganMu
bentuklah sturut kehendakMu…

I
ni adalah penggalan lagu rohani yang berisi tentang kesiapan anak Tuhan yang siap dibentuk olehNya. Hidupnya dipasrahkan kepada Tuhan untuk dibentuk bagaikan bejana. Tentunya ini terjadi jikalau anak Tuhan memasrahkan segala hidupnya akan kuasa Tuhan.

Demikian halnya dengan seorang Daud. Nats ini menunjukkan bagaimana ia memasrahkan hidupnya hanya di dalam nama Tuhan. Ia bahkan membawa segala dosanya kepada Tuhan dan berharap bahwa Tuhan akan membentuk dia sebagai pribadi yang tahir dan dipenuhi Roh Tuhan.

Ayat 12:
Ini adalah penggalan doa yang sangat terkenal yang juga dipanjatkan oleh orang yang sangat terkenal yaitu Daud. Ia sangat meengerti tentang pentingnya sebuah pengampunan dosa. Dia sadar bahwa pengampunan itu hanya bisa diperoleh dari Tuhan. Pengampunan bukan saja membuat hatinya bersih dan bebas dari tuduhan hati nurani yang sangat menyiksanya, namun pengampunan dari Tuhan juga akan memperbaharui kehidupannya. Daud sadar betul akan Tuhan yang pengampun karena hidup Daud sendiri pun dipenuhi pengampunan. Ia mengampuni Saul yang memburunya, juga terhadap Abner dan seluruh keturunan Saul, juga mengampuni Absalom anaknya yang mengkudeta Daud.  

Pemazmur merasakan bahwa hidupnya kini telah dilumuri oleh dosa. Yang pertama dimohonkannya kepada Tuhan sebagai orang yang dipenuhi oleh dosa adalah:
1.      Pentahiran.
Menjadi tahir berarti menjadi bersih dan kudus. Tahir berhubungan dengan dosa. Pentahiran berarti pengudusan kembali. Untuk menjadi tahir ada beberapa syarat yang harus dilakukan yakni: Melalui Nabi. Nabi Elisa menyatakan seseorang telah menjadi tahir (2 Raja-raja 5:10), dengan Hisop. Hisop adalah daunan yang harum yang dijadikan untuk memercik dalam ritual pentahiran (51:9), dll. Pemazmur memohon pentahiran hati, karena dosa berawal dari kecendrungan hati yang jahat. Hati di sini menggambarkan pusat dari emosi, kehendak, dan hidup seseorang.  Hati yang telah menyimpang dari jalan Tuhan harus diperbaharui supaya bisa kembali melangkah di jalan yang benar.

2.      Pembaharuan bathin
Hal kedua yang dimohonkan Daud dalam ayat 12 ini setelah dia meminta pentahiran, adalah supaya Tuhan memperbaharui bathinnya. Sejak manusia jatuh ke dalam dosa, manusia sangat sulit untuk mengakui kesalahan karena selalu ingin mencari pembenaran, dan cenderung menyalahkan orang lain. Diperlukan kerendahan hati untuk mau mengakui dosa dan bertobat. Dengan rendah hati pemazmur memohon ampun kepada Tuhan setelah mengakui dosanya, dan akhirnya dia memohon pembaharuan hatinya yang telah hancur karena dosa. Ini menunjukkan perbuatan Allah, karena Allah yang menjadikan. Menjadikan (bara’) ini mengacu pada tindakan Allah yang menciptakan dan menjadikan sesuatu yang baru.  Kata ini dipakai untuk menekankan suatu permohonan perubahan hidup yang hanya bisa dilakukan oleh kuasa Allah.  Jadi, hanya Allah yang bisa memperbaharui hati manusia.

Daud terbuka kepada Tuhan atas dosanya, dan inilah kunci sehingga bathinnya diperbaharui. Yakobus 5:16 katakan:” Karena itu hendaklah kamu saling mengaku dosamu dan saling mendoakan, supaya kamu sembuh…”   

Ayat 13: Roh yang berdiam dalam dirinya.
Pemazmur memohon roh yang teguh, roh yang rela dan siap sedia melakukan kehendak Allah, jangan diambil darinya supaya dapat hidup sepenuhnya bagi Allah , roh yang membahagiakan hidupnya. Daud sungguh-sungguh memohon supaya Allah mengampuni dan memulihkan dirinya sehingga ia bisa terus merasakan hadirat Allah dan ia bisa kembali berjalan di jalan kebenaran.

Daud memohon supaya Allah tidak  membuang dia dari hadirat-Nya dan juga mengambil Roh Kudus dari padanya.  Dalam konsep PL, Roh Kudus hanya diberikan kepada orang-orang yang mempunyai jabatan khusus, misalnya hakim-hakim, raja, atau nabi.  Hal ini menunjukkan bahwa Roh Kudus yang akan memampukan orang tersebut untuk melaksanakan tugas tertentu. 

PANUTUP
Setiap manusia dipenuhi dengan dosa akibat pemberontakannya kepada Tuhan. Dalam proses pengudusan yang terus berlangsung seumur hidup, kita masih bisa jatuh ke dalam dosa.  Kita masih bisa melakukan apa yang jahat di mata Tuhan. Kalaupun kita jatuh ke dalam dosa, marilah kita datang dengan hati yang hancur dan berduka di hadapan Tuhan serta mengakuinya dengan jujur.  Marilah kita memohon pengampunan Tuhan.  Tuhan yang penuh pengasihan akan mengampuni dan menyucikan kita dari segala dosa kita. Hanya dengan hati yang terus menerus diperbaharui dan dimurnikan oleh Tuhan kita bisa hidup di jalan Tuhan dan tidak menyimpang dalam dosa.  Kalaupun kita jatuh ke dalam dosa, kita harus ingat bahwa tangan Tuhan selalu terbuka untuk memberikan pengampunan dan pemulihan bagi kita.  Dengan demikian kita dapat hidup sebagai anak-anak Tuhan yang terampuni. Marilah kita memohon pengampunan Tuhan atas segala dosa kita sehingga hidup kita menjadi tahir. 

Salam dari PSP Tenggara
Pdt. R. Siregar, M.Min
widgeo.net